Laatste nieuws
14.35‘Ajax overweegt terugkeer van doelman’
14.31'Ajax gaat koopoptie van 3 miljoen niet lichten, vertrek naar Brazilië in de maak'
14.25Weghorst klimt in pen en hint op langer Ajax-verblijf: 'Niet zomaar een club'
14.18'Barça ziet in parel van Slot topprioriteit voor deze zomer, Rashford alternatief'
14.18Deschamps maakt Franse selectie voor Nations League Finals bekend
14.15'Opvallend: scheve gezichten bij De Graafschap, spelers moeten langer doortrainen'
14.05Topclubs jagen op 'door elkaar geschudde' Cherki: 'Je moet hem niet aaien'
14.00'Opvallende deelnemer aan WK clubteams wil Ronaldo als grote ster binnenhalen'
14.00VP-Voetbalkantine: 'Vier duels schorsing voor Vaessen is veel te laag'
14.00Go Ahead slaat weer een slag met contractverlenging
13.47UEFA-regelgeving bemoeilijkt deelname Crystal Palace aan Europa League
13.47Waarom Crystal Palace vurig hoopt dat PSG de bekerfinale niet wint
13.47Waarom Crystal Palace vurig hoopt dat PSG de bekerfinale wint
13.31Rabobank stapt in sponsorproject PSV, deal nog lucratiever voor Eindhovenaren
13.25Trofee Champions League vrouwen teruggevonden na diefstal uit stadion
13.21'Farioli vond mij meer een jongen, maar nu ben ik meer een man geworden'
13.17KKD-talent Slory over toekomst: 'Feyenoord is een droom'
13.12Utrecht en Heracles kijken rond in Den Bosch: 'Hartstikke mooi, ik ben heel trots'
13.05Baas wuift 'makkelijke' suggestie weg bij Ajax: 'Om dat nou te zeggen...'
12.59Postecoglou woest na vraag van journalist: 'Ik ben geen clown, je stelt me teleur'
12.50Van der Gijp ziet Ajax-transfer niet gebeuren: 'Geloof niet dat clubs hem willen'
12.50Op tandvlees naar handhaving in Eredivisie: 'Het vaatje begon leeg te raken'
12.50Ajax-vrouwen kiezen voor jackpot in Estoril en sturen jeugdploeg naar Eredivisie Cup
12.35Opvallend veel rake penalty's in Eredivisie: De Jong en Ajax vallen uit de toon
12.31'Nainggolan (37) gaat een jaar door en verlengt bij Belgische tweedeklasser'
12.30Boskamp komt met suggestie voor Ajax: 'Zou hem aanstellen, honderd procent'
12.28De Jong prijst ploeggenoot en VI's Speler van het Jaar: 'Exceptioneel'
12.21'Opvallend: Brighton-spits schittert in afwezigheid door aanvaring met Van Hecke'
12.17Tijdens titelfeest Sporting is Champions League-beker vrouwen gestolen
12.15Messi verbaasd over MLS-arbiter: 'Hij vertelde me dat hij de regel niet kende'
12.10VP Award 2025: Taylor kan na moeizame start door voordeur vertrekken bij Ajax
12.01VI Live: de vermoedelijke opstellingen voor de Europa League-finale
12.00KNVB wil Groningen-doelman Vaessen drie duels schorsen, Kaplan gaat vrijuit
12.00Live Transfers: Slot mag hopen op komst Duits wonderkind, Flick-dag in Barcelona
11.45Nieuws uit Zeist: voorstel Vaessen-schorsing bekend, Kaplan komt er goed vanaf
Resultaten x
binnenland

De opkomst van Mobiele Journalistiek, kortweg Mojo

Het is vandaag de Internationale Dag van de Sportjournalist, een ideaal moment om stil te staan bij de opkomst van Mojo. Ook kinderen maken volop gebruik van mobiele technieken om hun ervaringen te delen. Een mooie aanleiding voor ELF Voetbal en haar broertje PANNA! Magazine om samen met Gazprom in het kader van het Children’s International News Bureau een gezamenlijk project te starten tijdens EURO 2020.

02-07-2021 16:00 door Sander Berends

Als onderdeel van het Gazprom’s Football for Friendship International Children’s Programma verslaan kinderen (Young Journalists) voor hun in totaal miljoenen volgers de wedstrijden van de Europese titelstrijd onder negen waarden. Te weten: vriendschap, gelijkheid, gerechtigheid, gezondheid, vrede, loyaliteit, winst, traditie en trots. De kinderen krijgen tijdens onlinelessen training over deze waarden waarbij de focus ligt op de trends sportjournalistiek en hun skills op mobiele journalistiek.

Snel je mobieltje pakken en een video maken van hetgeen je ziet. Een podcast luisteren met je oortjes in. Of een korte vlog opnemen en deze op je YouTube of TikTok zetten. Het zijn allemaal voorbeelden van Mobiele Journalistiek, kortweg Mojo. Een vorm van nieuwsgaring en -verspreiding die steeds populairder wordt en meer en meer gebruikers krijgt.

Niet vreemd, als je de voordelen daarvan in het kort opsomt. Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje op zak, de verspreiding via WhatsApp, Snapchat, TikTok en eventueel een eigen YouTube-kanaal is razendsnel gebeurd en het bereik kan enorm zijn. En kan in korte tijd hard groeien doordat volgers, abonnees of contactpersonen deze bijdragen op hun beurt ook weer snel delen. Mojo is voor zowel jong als oud een ideaal medium om in te zetten en niemand hoeft meer een professionele journalist te zijn om als nieuwsvergaarder of -verspreider op te treden.

Afgelopen maand bezochten in totaal dertien kinderen namens PANNA! en Gazprom de vier wedstrijden in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Ze maakten een schriftelijk verslag, zorgden voor sfeerfoto’s en namen een vlog van hun ervaringen op tijdens de wedstrijd.

Resulterend in prachtige ideeën. Zo neemt Frej Goossens (13) de Challenge aan rond de ArenA tien panna's uit te delen aan fans en zelfs journalisten. En de jonge reporter uit Beugen treedt in het stadion door het tonen van diverse vellen papier achter elkaar op te houden als niet-sprekende vlogger op. Jarik Smit (13) start zijn video met de vlaggen van beide spelende landen en Julian Lunsingh Tonckens (14) en Jorn Twigt (13) doen hun verhaal in het oranje voor het stadion.

Lifehacks

Ook vroegen we onze jonge reporters naar lifehacks, tips om Mojo nog gemakkelijker te maken. Volgens Frej kun je een WhatsApp groep maken met je slimste vrienden en zo ideeën uitwisselen voor creatieve en coole content. "Houd in een app notities bij tijdens de wedstrijd en zet daarin ook je ideeën op een rij." En kijk vooraf altijd naar je video-instellingen van je mobiel. "Film bij voorkeur in landscape. Dat maakt het voor kijkers gemakkelijker om je video te bekijken, omdat je afbeeldingen grotere afmetingen hebben en geen zwarte rand."

Lola heeft vier tips:
1. Film met beide handen, dat geeft meer stabiliteit.
2. Denk voor het filmen na over het medium dat je gaat gebruiken. Horizontaal filmen is het beste. Maar voor Instagram, Snapchat en TikTok is verticaal weer beter.
3. Ga liever dichtbij iemand of een object staan in plaats van het gebruiken van de inzoom-functie. Dan is het beeld van een betere kwaliteit.
4. Als je een nog betere kwaliteit wilt, kun je daarvoor apps downloaden in de App Store.

Bas Smit (13) uit Rotterdam geeft het gebruiken van een selfiestick of een statief als tip. "Zet je telefoon op de 4K 60FPS camerasettings. Daarmee creëer je betere video's als je die op YouTube of Instagram wilt posten." En voor Snapchat? "Gebruik dan de één hand zoom optie. Door één vinger heen en weer te bewegen op de knop, kun je mooie speciale effecten creëren." Kortom tips genoeg op het gebied van Mobiele Journalistiek.

De beste inzendingen worden beloond. Het Football for Friendship EURO 2020 News Bureau selecteert de beste jonge journalisten om de Championship Goal Award Ceremony te verslaan. Een prijs die in het leven is geroepen door Gazprom als onderdeel van haar sponsorschap van EURO 2020.

Is Mojo dé toekomst? Het zal zeker groter worden. De voetbalwereld is een ideale omgeving daarvoor. Maar de volledige journalistiek vervangen? Dat niet. Als ondersteunend medium en voor het brengen van snel nieuws bestaat er echter geen handigere vorm.




Aanmelden
superelf Laatste: SuperELF Erik Falkenburg, slimme afmaker
transfergeruchten Laatste: Deze topspelers zijn komende zomer transfervrij
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met.. Nicolas Kühn?
kleedkamerhumor Laatste: Alexander Büttner, grappenmaker bij Vitesse: "Als ik me verveel pak ik er een rolletje tape bij"
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
avonturiers Laatste: Freek Schipper mag zich een Chinese local noemen: “Fans riepen telkens ‘hipet’, bleek dat mijn Chinese naam”
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.