"Vorig seizoen zijn we begonnen met het ontwerpen van wedstrijdaffiches zoals deze tientallen jaren werden gemaakt en verspreid", vertelt Ad Poot, voormalig lid van de denktank en nu woordvoerder van het onafhankelijke supportersinitiatief. Onno Kortland is daarvan de initiatiefnemer, had Poot direct benadrukt. "De wedstrijd tegen Willem II op 12 augustus 2022, de eerste van het vorige seizoen, kende de primeur. Kortland heeft zo'n 25 ontwerpers in zijn kring die gedurende een seizoen een wedstrijd toegewezen krijgen."
Retro
"Ze zijn vrij om een affiche te ontwerpen. Zo ontstaat een mooie variatie in resultaten. Van retro, heel erg trendy tot abstract. Zo had die van zondag tegen FC Groningen een mooie verwijzing naar de onderlinge wedstrijd uit 1975 in de Nacompetitie waarin we promoveerden. Met achttienduizend toeschouwers aan de Aalsterweg. Tot nu toe zijn de affiches telkens door de club, die ons idee volledig steunt, via social media verspreid. Je zag het resultaat terug op Facebook, op X, op Instagram. Maar we vonden het zonde dat er niet meer mee werd gedaan. Niemand in de stad ziet het bijvoorbeeld ergens hangen. Op het gebied van PR kan de club veel meer profijt halen uit de affiches."
Ze zullen voortaan ook gedrukt worden. "En niet alleen dat. Ook verspreid. We willen ze ophangen bij de sigarenzaken waar ze vroeger ook hingen. Bij bekende kroegen of plekken in de stad waar veel bezoekers komen. Niet dat we verwachten dat er direct tientallen supporters extra gaan komen, maar we hopen dat er weer vaker over de club gesproken gaat worden." De primeur wordt de aankondiging van de wedstrijd tegen SC Cambuur van 29 maart.
Goed doel
"Aan het einde van het seizoen worden alle affiches tijdens het FC Eindhoven Gala geveild ten bate van een goed doel. Dat is vorig jaar ook gebeurd toen we na afloop van het seizoen de digitale affiches eenmalig hebben afgedrukt. Per affiche bracht dat destijds vijfenzeventig tot vierhonderd euro op, maar hierover bestond te weinig bekendheid. Die hopen we nu door de fysieke affiches ook te vergroten."
De affiches passen in de lijn van de club. In de zomer van 2020 is een vijfjarenplan uitgerold die FC Eindhoven moet uitdragen als 'dé benaderbare club'. Poot, die net als Kortland in de denktank van de club plaatsnam, vervolgt. "Profs, Futsal, Vrouwen, Academy en Amateurs. FC Eindhoven heeft het allemaal. De club heeft een Foundation, is maatschappelijk erg betrokken. Is de oudste voetbalclub van de stad. Bovendien merken we dat iedereen in Groot-Eindhoven een zwak voor FC Eindhoven heeft. Vijanden kent de club niet. Maar de vraag was op welke wijze dit totaalplaatje het best naar buiten toe kon worden uitgedragen met als doel meer supporters op de tribune. Bovendien vinden wij, net als de club, de laagdrempeligheid erg belangrijk."
Nieuw logo
In 'Club van Goei Volk' kwam er een nieuwe slogan. "In het nieuwe logo, ontworpen door supporter Max Rovers die ook weer betrokken is bij het project van de wedstrijdaffiches, hadden we ook inspraak. Er lagen twintig ontwerpen op tafel. Met een vertegenwoordiging van ongeveer twintig personen uit alle gelederen van de club en fans mochten we een keuze maken. Zo is de plek van de bal naar de originele positie verplaatst en het geheel kent een retrostijl, een link naar de geschiedenis en traditie waar de oudste club van de stad trots op is. In het uiteindelijke plan zijn bijvoorbeeld ook financiële en technische zaken beschreven, waar we verder geen bemoeienis mee hebben en wordt zelfs promotie naar de Eredivisie beschreven in 2025, maar dat moeten we nog maar zien. Voor ons is het van belang de club te helpen en een mooie sfeer op te tribunes te hebben. Supporters zijn trots op hun club, dat moeten we meer uitdragen. De club kan ook trots zijn op haar supporters, die in het recente verleden zelfs hun eigen supportershome in het stadion, Café 1909, mee hebben helpen bouwen."
Aan het begin van het seizoen ontstond ook het idee om retroshirts van FC Eindhoven in een kleine oplage te laten drukken, vervolgt Poot. "Dat hopen we dit jaar nog te kunnen realiseren. Als supporters hebben we zondag, voor de wedstrijd tegen FC Groningen, weer onderling op informele wijze overleg gehad. En zijn weer diverse zaken aan de orde gekomen die een beetje steken: waarom liggen er in sportzaken in Eindhoven wel PSV-shirts, maar geen FC Eindhoven-shirts? Kom je Eindhoven binnenrijden vanuit het oosten staat het ANWB-bord stadion rechtdoor, richting het Philips Stadion, terwijl het Jan Louwers Stadion dan aan je rechterhand ligt. Zo zijn er meer zaken die we binnenkort willen aanpakken. Het ene kunnen we vanuit de supportersgroep uitzetten om de club mee te ontlasten, het andere gebeurt op bestuursniveau vanuit de club. Het leuke is dat de marketingafdeling van de club ons dan ook weer helpt met het uitvoeren van een paar van onze ideeën."
Poot hoopt net als de andere initiatiefnemers de betrokkenheid en zichtbaarheid van FC Eindhoven te vergroten. "Met mijn bedrijf heb ik twee businessseats, maar ik neem liever plaats tussen de supporters, vooral ook bij uitwedstrijden. Die beleving is prachtig om mee te maken. Dat geldt ook voor Onno, die ook het liefst plaatsneemt tussen de fanatieke supporters op vak D. Het gemoedelijke, dat gezellige, biertje erbij. Daarvoor gaan we naar het stadion. En dat kan gelukkig bij FC Eindhoven. De club verdient het om beter zichtbaar te zijn."