Ajax, PSV en Feyenoord
De traditionele top drie is op het grootste sociale platform ter wereld ook ver boven de rest verheven. Ajax staat op zijn beurt nog weer een straatlengte voor. Naast de grote schare in Nederland, hebben de Amsterdammers ook nog ruim 190.000 likes uit Brazilië – twee keer zoveel als heel AZ. Ook in Marokko en Indonesië vinden meer dan honderdduizend gebruikers de Ajacieden ‘leuk’. De naar verhouding grootste buitenlandse enclave voor een Eredivisieclub ligt echter bij PSV.
Eveneens ruim 190.000 Mexicanen volgen de verrichtingen van de Eindhovenaren – als sterspeler Hirving Lozano nog een jaar in Noord-Brabant blijft en nu wel Europees zal schitteren, ligt het zelfs voor de hand dat Mexico de grootste Facebook-markt van PSV wordt. Hoewel Feyenoord in de totale ranglijst ruim achter de landskampioen ligt, zijn de Rotterdammers in eigen land beduidend populairder dan PSV. De Stadionclub doet het buiten de grenzen niet al te best, ook in Ghana, waar de club een voetbalschool had niet.
Verdere opvallendheden
Bij AZ profiteren ze niet van de aanwezigheid van Alireza Jahanbakhsh. De topscorer van de Eredivisie levert uit Iran een schamele 642 likes op. Aangetekend moet wel dat Facebook in het land verboden is. Hoewel ervan uit wordt gegaan dat het platform op grote schaal clandestien gebruikt wordt, kunnen we dat niet achterhalen. Vitesse claimt die bonus wel: de banden die de club in de afgelopen jaren met Georgië opbouwde levert de Arnhemmers bijna tienduizend digitale fans op. FC Utrecht maakt dan weer de naam van volksclub waar: in tegenstelling tot collega-subtoppers Vitesse en AZ halen de Domstedelingen hun aanhang voor het leeuwendeel uit eigen land.
VVV-Venlo profiteert nog steeds van het Japanners-effect: de Limburgers hebben nog altijd een schare van ruim zeshonderd fans uit het Verre Oosten, ook nu Hai Berden en Keisuke Honda niet meer in De Koel te vinden zijn. Toch weten de Duitsers het naburige Venlo beter te vinden. Ajax is onder Japanners overigens ruimschoots de populairste club, maar VVV volgt op twee. FC Groningen kan Ritsu Doan nog niet verzilveren: het aantal Japanse likers is verwaarloosbaar.
Verder opvallend: bijna vierduizend Polen verbonden zich aan ADO Den Haag, maar dat is te verklaren door de banden van die club met Legia Warschau. Dat de Belgen relatief vaak fan zijn van NAC Breda, Willem II of Fortuna Sittard is ook nog wel te begrijpen, evenals een vrij groot aantal Duitsers die Heracles liken. De duizend mensen uit Guatemala met interesse in sc Heerenveen lijken bizar, maar hebben alles te maken met het avontuur van hun landgenoot Marco Pappa in Friesland enkele jaren terug. Alleen de 83 Oegandezen die FC Emmen een warm hart blijken toe te dragen, dat blijft echt onverklaarbaar.
Wat vinden ‘we’ zelf leuk over de grens?
Helaas dient de tool niet voor alles – je krijgt maar de 45 populairste landen van een pagina te zien. Voor de superpopulaire clubs zoals Manchester United, Arsenal, FC Barcelona en Real Madrid is dat te weinig. Te zien is wel dat het buitenlands voetbal in Nederland populair is: Liverpool kent 75.000 aanhangers, Bayern München 115.000. Galatasaray(50.000) en Fenerbahce(32.000) genieten eveneens flinke populariteit hier ten lande.