Milk Cup
De Engelse League Cup is altijd een ondergeschoven kindje gebleven. Met Littlewoods en Carling heeft het toernooi wel een paar aansprekende sponsoren gekend. Even vaak was het meer om te lachen. In de jaren ’80 ging het toernooi door het leven als de Milk Cup. Tja.
Angry Birds
Supporters van Everton hebben toch al een slechte naam als het op woede-uitbarstingen aankomt. Met name hun bedroevende reeks tegen Liverpool(intussen al acht jaar zonder zege) is een bron van ergernis. Wie neem je dan als eerste mouwsponsor? Angry Birds.
Jägermeister
Bier is al jaren een dankbare sponsor voor voetbalclubs en toernooien. Staat er niets van gerstenat op de shirtjes, dan toch zeker op de reclameborden. In Duitsland gingen ze een slagje verder: Eintracht Braunschweig introduceerde Jägermeister. Het Engelse Scarborough ging daar met Black Death Vodka nog overheen.
Burger King
Er is natuurlijk een ander bedrijf dat met fabrieksvlees tracht de wereld een stukje vetter te maken dat zich aan het voetbal verbindt. Burger King kon natuurlijk niet achterblijven en zette zich op de tricots van Getafe.
Azerbeidzjan en Rwanda
Waarom zou je stoppen bij een vetmester, grootgrutter of bank? Neem dan gelijk een heel land. Atlético Madrid was tenminste nog zo slim om in Azerbeidzjan een welvarende partner te vinden. Arsenal kreeg stortvloeden kritiek voor hun deal met het straatarme Rwanda. FC Köln deed ooit hetzelfde met Cyprus, trouwens.
Wet Wet Wet
Genoeg muzikanten die zich graag met voetbal moeien. Elton John was voorzitter bij Watford, Bennie Jolink is niet bij De Graafschap weg te slaan. De Schotse groep Wet Wet Wet ging een stapje verder: ze sprongen in de bres voor hun geliefde Clydebank FC. Het baatte niet: de club is failliet.
Die Toten Hosen
Liever goed gejat dan slecht bedacht. Naar Schots voorbeeld betaalden de Duitse punkers van Die Toten Hosen twe miljoen euro aan hun geliefde Fortuna Düsseldorf om hun doodskop op het shirt te drukken. Het hielp: de Düsseldorfer club bleef bestaan en speelt nu zowaar Bundesliga!
Qatar Airways
Ruim een eeuw hield het nobele idee van FC Barcelona tegen shirtsponsorship stand. Mooier nog werd het toen Unicef op de truitjes kwam te staan. Uiteindelijk was het niet houdbaar. De eerste shirtsponsor werd niet een sympathiek lokaal bedrijfje, maar meteen Qatar Airways.
Spiderman
Het is grappig om te beseffen dat clubs als Atlético Madrid en Manchester City in een recent verleden nog vooral een grap waren. De Spanjaarden hadden in 2003 een deal met Columbia, een filmproducent op Hollywood. Bij gevolg hadden ze iedere week een andere sponsor. Fernando Torres en Diego Simeone waren te zien in shirts van onder meer Spiderman…
SEGA
Het geglobaliseerde voetbal leidt soms tot hilariteit. De Engelsen hebben het moeilijk met het Wankdorf Stadium, in Nederland wordt gegiecheld om Rusland-speler Ilya Kutepov. Arsenal had zich niet gerealiseerd dat het in Italië niet overdreven gepast is om in een shirt met heel groot ‘SEGA’ erop te spelen, dat is ’s lands woord voor zelfbevrediging. In Europees verband droegen ze dan maar Dreamcast, een console van SEGA. St Johnstone uit Schotland had er trouwens maling aan en liet zich gewoon door ‘Bonar’ betalen.
Soula
Op het oog niet zo raar: het Griekse Voukefala laat zich sponsoren door Soula, een lokale onderneming die graag wat aan klantenbinding doet. Het enige probleempje is dat Soula een lokaal bordeel is. Makkelijk scoren dus.