Ajax
Allereerst nog even kijken naar het bijzondere derde shirt van Ajax. Het bekende Three Little Birds van Bob Marley galmt iedere thuiswedstrijd over de hoge tribunes van de Johan Cruijff ArenA. Dit reggaenummer was dan ook de inspiratie voor Ajax, in samenwerking met de familie Marley, om een shirt in de traditionele reggaekleuren (groen, geel en rood) te lanceren. Terwijl het shirt vanuit de fans stevig werd omarmd, waren er van buitenaf ook wat negatieve reacties te bespeuren. Zo eiste de UEFA dat Ajax het logo van de Three Little Birds op de achterkant van het tenue moest verwijderen, vanwege het feit dat dit een expressie was die niets met enige identificatie van de club of sponsoring te maken heeft. De Ierse club Bohemian FC reageerde zelfs met een tweet waarin een foto van het shirt te zien was met de tekst: "Geen commentaar." Het zal de Ajax supporters niet deren, want every little thing’s gonna be all right.
Arsenal
Als je de foto ziet, zou je bijna denken dat we nog een shirt van Ajax erbij halen, maar laat dat nou juist het probleem zijn. Arsenal-fans reageerden bij de presentatie van het nieuwe thuisshirt met totale verbazing op het ontwerp. Je hoeft niet goed te kijken om te zien dat het shirt wel heel erg veel lijkt op het vertrouwde thuistenue van Ajax; een rood middenstuk geflankeerd door witte zijkanten en witte mouwen. Online traden de fans van The Gunners hard op tegen het ontwerp. Zo tweette een fan: "Ons verkleden als Ajax brengt ons niet naar de Champions League jongens..." Een andere fan keerde zich ook met volle overtuiging tegen het controversiële ontwerp. Hij postte: "Arsenal heeft daadwerkelijk het Ajax-shirt nagemaakt en er een Arsenal logo overheen geplakt." Tja, Alsof er bij Arsenal nog niet genoeg problemen waren...
FC Barcelona
Op de shirts van FC Barcelona is de afgelopen jaren al vaker kritiek geuit. De fans van Barcelona lijken deze kritiek te uiten vanuit een verlangen naar behoud van het traditionele Barcelona-shirt: het herkenbare blauw-rood gestreepte shirt. Met de speciale shirts die voor de Catalanen ontworpen zijn voor de thuiswedstrijden in de Champions League, bereikt de club volgens de fans een nieuw dieptepunt in de historie van zijn tenues. De fans doken gelijk in de meningenfabriek van social media om hun afkeer te laten blijken. "Het is in ieder geval een geldige reden om vroeg uitgeschakeld te worden", tweette een fan. De meest opvallende tweet kwam toch wel van een fan met een scherpe vooruitziende blik: "Messi als hij dit shirt ziet: Ik ben weg en kom nooit meer terug."
Borussia Dortmund, Manchester City, AC Milan, Marseille, PSV en nog veel meer
Je zou toch verwachten dat een bekend en hoog aangeschreven ontwerper als Puma rekening houdt met de wensen van supporters als het gaat om het ontwerpen van de shirts van grote clubs. Toch zal het bedrijf zich achter de oren krabben na het ontwerp van een reeks tenues die op z’n zachtst gezegd niet warm onthaald werden door de supporters van de verschillende clubs. Het design werd onder andere ‘saai’ en ‘bizar’ genoemd. Het shirt kenmerkt zich door één kleur, twee strepen met de clubnaam ertussen en daaronder de naam van de sponsor. Fans waren vooral boos toen ze opmerkten dat het logo van hun club naar de achterkant verplaatst is. Zal het imago van Puma blijvende schade oplopen door dit ontwerp?