Laatste nieuws
15.05Alex Kroes komt met zeer duidelijke reactie op omstreden besluit Farioli
15.05Programma en stand eredivisie | Dit zijn alle wedstrijden in speelronde 26
15.03Feyenoord-drietal traint weer mee: ‘Morgen kijken of en hoe lang ze kunnen spelen’
14.55Keuken Kampioen Divisie-club aast op terugkeer: 'We horen gewoon in de Eredivisie'
14.55Bosz schudt zijn hoofd: 'Niet beschikbaar tegen RKC, mogelijk wel tegen Ajax'
14.45Van Persie baalt van absentie Hancko in 'sleutelduel' met FC Twente
14.40Reiziger kiest 24 spelers voor Jong Oranje: geen Ihattaren, debuut voor Bogarde
14.37Kluivert haalt Go Ahead-verdediger bij nationale ploeg Indonesië
14.36Kwartet voor vrouwen Chelsea en City: in dertien dagen vier keer tegen elkaar
14.20Perez en Vink zien Ajacied van 'tien miljoen' door ijs zakken: 'Kan echt wel wat'
14.15VP-Voetbalkantine: 'Het is goed dat Koeman De Ligt alsnog bij Oranje haalt'
14.15FCUpdate in het kort: Reiziger haalt één debutant bij selectie Jong Oranje
14.05Tachtig interlands en toch dolblij: Tuchel over gesprek met Henderson
14.05Kraay acht Ajax-speler klaar voor Europese top: 'Wat mij betreft onomstreden'
14.05Sadílek terug in Tsjechische selectie, Moder geselecteerd voor Polen
13.58Laatkomer Saibari keert terug in wedstrijdselectie PSV: 'De groep moet hem helpen'
13.55PSV zonder Mauro Júnior, vraagteken achter Schouten en Ledezma
13.45AZ heeft geen rust nodig in aanloop naar Ajax: 'Dat is niks nieuws'
13.39Medische update PSV: Mauro Junior ontbreekt
13.20'Prime' Sneijder maakt heel veel indruk bij Inter: 'Dat is niet normaal...'
13.15Dit valt er voor Oranje te halen in de Nations League
13.15Engelse pers velt oordeel over Zirkzee en De Ligt na Europa League-overwinning
13.13Veelbesproken arbiter geeft uitleg na afgekeurde Atlético-pingel: 'Was 99% zeker'
13.04Hoe doet PSV het historisch gezien in Waalwijk?
13.00Farioli komt met uitleg over systeemwijziging: 'Dan betalen we de prijs'
12.57'Kerkez hoog op lijstje Slot, twijfels over verlenging Van Dijk'
12.56Slot opnieuw gevraagd naar Liverpool-toekomst Van Dijk: 'Wat ik wel weet...'
12.55Van Aké tot Zirkzee: de meest opvallende afwezigen bij het Nederlands elftal
12.55De Ligt vervangt geblesseerde De Vrij bij Oranje, Taylor en Depay keren terug
12.54Wedstrijd onder leiding van Manschot
12.47Ajacieden zien niks positiefs in Europese uitschakeling: 'Niet waar ik aan denk'
12.40Koeman maakt definitieve selectie Oranje bekend: 24 namen, Memphis terug
12.34Memphis en Taylor terug bij Oranje, De Ligt alsnog opgeroepen
12.30Tuchel verklaart Engeland-rentree Henderson: 'Een belangrijk stuk in onze puzzel'
12.30Ajax-fans verdeeld over prioriteit: 'Europa League toch aardig belangrijk'
Resultaten x
Binnenland

Hoe Venezia FC voetbal en mode combineerde tot een wereldwijd succes

Een voetbalshirt is allang niet meer alleen een handig middel om spelers van verschillende teams uit elkaar te houden. Voor voetbalclubs vormen shirts een cruciaal verdienmodel. Daar weet Venezia FC alles van. De club werd in de zomer van 2022 in een nieuw jasje gestoken. Het nieuwe logo en vooral de stijlvolle tenues zorgden voor een sensatie. De modieuze shirts gingen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank.

09-01-2025 10:00 door Cas Witvliet

Geen enkele club ter wereld haalt zo’n groot deel van zijn inkomsten uit shirtverkoop. Het grote brein achter dit succes is de Duitse ontwerpstudio Bureau Borsche. Juist, Duitsers brachten mode naar Italië. Voor de nieuwe ELF Voetbal shirtspecial spraken we oprichter Mirko Borsche om erachter te komen hoe een kleine club uit Italië dankzij voetbalshirts naam wist te maken in de voetbal- én de modewereld. De Special is via deze link te bestellen.

De opdracht voor Bureau Borsche was helder: meer geld verdienen voor de club, want meer geld resulteert in betere spelers op het veld. Daarvoor moest Venezia FC het roer omgooien. “Het was belangrijk om niet alleen onze kleine achterban te voorzien, maar ook de aandacht vanuit heel Europa te krijgen”, zegt Mirko Borsche, eigenaar van Bureau Borsche. “Populaire en goed verkochte shirts brengen meer op dan een goede sponsor in het laatje brengt. Toen we begonnen met de designs voor Venezia FC was er nog geen enkele club die zijn shirt als ‘fashionitem’ presenteerde. Daarom dachten we: als we een fotomodel in ons shirt laten poseren, kunnen we ook de modewereld bereiken en onze doelgroep vergroten. We wisten immers dat iemand die geen fan is van Venezia FC niet zomaar ons shirt zou kopen.” 

Het focussen op niet alleen de eigen fans, maar een breder publiek, bleek goud waard. Met alleen het thuisshirt verdient Venezia dankzij Borsche vier miljoen euro per jaar. Liefst 98 procent van de verkochte shirts vond zijn weg naar klanten buiten Italië. “Het was belangrijk om een item te ontwerpen dat fans, toeristen, jonge mensen én oude mensen kunnen kopen. Het hoefde niet fancy te zijn: we wilden het klassiek houden. Ook vonden we het belangrijk om een shirt te ontwerpen dat je niet alleen kunt dragen op het voetbalveld, maar ook bijvoorbeeld naar je werk, met een spijkerbroek eronder.”

Unieke shirts

De aandacht die Borsche besteedde aan het ontwerpproces van Venezia-shirts, mist Mirko Borsche bij veel ontwerpers van voetbalshirts. De shirts van Venezia FC zitten vol details. “Veel teams spelen in de standaardshirts van Nike en adidas. Het clublogo wordt erop geplakt en met een paar simpele details vragen ze er makkelijk 120 euro voor. Dat is niet uit te leggen aan fans. Het zijn dezelfde shirts, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Fans raken blut door al die shirts. Dan komt er weer een special edition voor dit en dan weer een retroshirt voor dat. Clubs moeten nadenken om shirts met waarde te maken. Als je geld wil verdienen aan je fans, moet je wel kwaliteit leveren.”

Het volledige interview met Mirko Borsche is te lezen in de Shirtspecial van ELF Voetbal. In het extra dikke nummer ook interviews met Wim Kieft, shirtverzamelaar en oud-Ajax perschef David Endt en met de levende Feyenoord-iconen Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. We maakten een overzicht van de elf duurste voetbalshirts ter wereld, een overzicht van de meest bijzondere shirtsponsors en spraken drie oud-profvoetballers die één keer het Oranje-shirt droegen. Een verhaal over Vintage Koning Héctor Bellerín, over modekoning en keeper Jorge Campos en de Braziliaanse club waarvan Real Madrid haar witte shirt overnam. En nog veel meer!

De extra dikke ELF Voetbal Shirtspecial valt bij de abonnees automatisch in de brievenbus. De editie is ook verkrijgbaar bij de vertrouwde supermarkten, bekende (kantoor)boekhandels en op reislocaties als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. De editie is ook online te bestellen. Via deze link in een handomdraai gebeurd. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch op de deurmat. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit. Veel leesplezier!




Aanmelden
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met... Georginio Wijnaldum?
superelf Laatste: Superelf Willem Janssen, Limburgse verbinder
transfergeruchten Laatste: Wat kan Brian Brobbey verwachten van een overstap naar West Ham United?
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
avonturiers Laatste: Freek Schipper mag zich een Chinese local noemen: “Fans riepen telkens ‘hipet’, bleek dat mijn Chinese naam”
kleedkamerhumor Laatste: Etienne Vaessen, grappenmaker bij RKC Waalwijk: "Je ziet het bijvoorbeeld aan de grijns op m’n gezicht"
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.