De Amsterdam ArenA wil voortaan geld van de gemeente zien voor het officiële 'Amsterdam' in de naam. De gemeente heeft al laten weten niet bereid te zijn om te betalen. Dat heeft directeur Henk Markerink van de ArenA vanmorgen gezegd op BNR Nieuwsradio. "Er zijn heel veel stadions in de wereld met een naamsponsor."
"Dat brengt geld op. Dat geld is weer aan te wenden voor investeringen in het pand, want zo'n stadion moet eigenlijk continu worden vernieuwd."
Ludiek
Markerink denkt een bedrag van ongeveer vier miljoen euro te kunnen verdienen met naamsponsoring. "We vergelijken het wel eens met een aantal buitenlandse stadions. Bij FC Bayern München met de Allianz Arena leverde het iets van 7 à 8 miljoen euro op voor een periode van 10-15 jaar. Datzelfde is ongeveer bij Arsenal met het Emirates Stadium."
"We zijn geen Londen, we zijn geen Berlijn, we zijn geen München, dus ga eens uit van de helft ofzo. Toch serious money." Amsterdamse raadsleden, die erop wijzen dat de gemeente Amsterdam deels eigenaar is van de ArenA, vinden het voorstel van Markerink vooral ludiek.
Ajax City
De Amsterdam ArenA heeft het geld onder meer nodig voor Ajax City, het nieuwe trainingscomplex van de hoofdstedelijke voetbalclub dat over enkele jaren moet verrijzen en tientallen miljoenen euro's gaat kosten, vertelt de ArenA-directeur.
Arena-directeur: 'Ajax City' kost tientallen miljoenen euro's http://t.co/Wnic8WF7Rz @AmsterdamArenA pic.twitter.com/zH9f34yEAD
— BNR Nieuwsradio (@BNR) 11 mei 2015
Ajax City moet pal naast de Amsterdam ArenA verrijzen als vervanging voor De Toekomst. Op dat terrein wil de gemeente Amsterdam woningen gaan bouwen. Ajax traint al sinds 1996 op het terrein. Jong Ajax, de vrouwen en de jeugdteams werken er ook hun wedstrijden af. Het Parool meldde zaterdag dat de club de voorzieningen nu niet 'geavanceerd' genoeg vinden. De club zou graag een trainingscomplex laten bouwen op het niveau van FC Barcelona.
Prijsverhoging
Ajax besloot anderhalve maand geleden de prijs van een aantal seizoenkaarten fors te verhogen en kreeg vervolgens een stortlading kritiek over zich heen. "In de communicatie is dat wat onhandig overgekomen. Het is maar een heel klein deel dat verhoogd is", zegt Markerink daarover.