De naam van het Japanse bedrijf siert vier jaar lang de tricots van de Spaanse topclub. Het bedrag dat de webwinkel voor onder meer elektronica per jaar aan Barcelona betaalt, is niet bekend gemaakt. Naar verluidt zou het gaan om 50 tot 60 miljoen euro.
"Rakuten is het grootste internetbedrijf in Japan en een van de grootste in de wereld", zei Hiroshi Mikitani van het bedrijf. "FC Barcelona is de grootste club ter wereld, daarom passen we goed bij elkaar."
[OFFICIAL] Rakuten will be Barça’s new main global sponsor beginning with the 2017/18 season https://t.co/hOL1IeFsPm #FCBRakuten pic.twitter.com/us00HJQpG7
— FC Barcelona (@FCBarcelona) 16 november 2016
Qatar Airways, de huidige hoofdsponsor van Barcelona, maakt elk jaar 33,5 miljoen euro over voor de sponsoring. Lange tijd was FC Barcelona een van de weinige clubs die zonder sponsor op het shirt speelde. In 2006 verscheen de naam van UNICEF op het tenue, maar Barcelona maakte geld over aan de kinderrechtenorganisatie in plaats van andersom.
In 2011 maakte UNICEF plaats voor de Qatar Foundation en later Qatar Airways. UNICEF bleef wel partner van Barcelona en staat nog altijd op de rug van het shirt. De huidige overeenkomst met Unicef loopt tot 2020. De Spaanse landskampioen maakt jaarlijks twee miljoen euro over.