Dit constateert Roland Heerkens, CEO van de Badge Groep uit Woerden, exploitant van onder meer de webshop voetbalshop.nl en de groothandel Pro Badge BV. Oorzaak voor deze ontwikkeling is volgens de directeur het concept van de Champions League. De opzet van dat toernooi draagt er toe bij, dat de Europese topclubs ook in Nederland steeds meer omzetten in de merchandising, ten koste van de Nederlandse clubs, blijkt uit marktonderzoek.
"De detailhandel verkoopt steeds meer kleding van FC Barcelona, Manchester United en AC Milan, maar ook clubs als Paris Saint Germain, Real Madrid, Arsenal en Napoli zijn momenteel populair. En zelfs de vraag naar Duitse clubs als Bayern München, Dortmund en Schalke 04 groeit gestaag", zegt Heerkes.
"Deze trend is al jaren geleden ingezet en breidt zich alleen maar uit. Het Nederlandse straatbeeld, maar ook de sportvelden en schoolpleinen, worden steeds meer beheerst door de merchandising van de buitenlandse topclubs. Je kunt dus zeggen, dat een club als Barcelona Ajax tegenwoordig tot in de winkels achtervolgt."
Top 5 Topclubs met (buitenlandse) verkoop in Nederland
1. FC Barcelona
2. Chelsea
3. Real Madrid
4. AC Milan
5. Manchester United
Top 5 Grootverdieners in de Champions League
1. Manchester United
2. Bayern München
3. FC Barcelona
4. Real Madrid
5. Chelsea
Nederlandse clubs:
13. PSV
21. Ajax
Top 5 Verkoop producten in Nederland
1. Replica's
2. Trainingsshirts
3. Trainingspakken
4. Shorts
5. Trainingstops/sweats