Dat blijkt uit de Brand Finance Football 50, het jaarlijkse overzicht dat vandaag (maandag) is gepubliceerd. Daarmee worden alle mondiale clubs vergeleken aan de hand van vele punten. Daaruit komt een waarde uit voort, waaruit blijkt welke club als merk de hoogste waard en de beste strategie leidt op commercieel gebied.
Manchester United, dat vele jaren aan kop ging, raakte haar leidende positie vorig jaar kwijt aan FC Bayern München. De Duitse landskampioen is inmiddels nog meer waard geworden. Van 860 miljoen US Dollar (ruim 1 miljard euro) naar 896 miljoen US Dollar.
Afgelopen jaar is de waarde van The Red Devils nog verder gezakt. De AAA+ rating is gewijzigd in een AAA, waardoor nu ook Real Madrid voorbij is gestoken. Ajax blijft de best gerangschikte Nederlandse club. Al vielen de Amsterdammers wel terug van plek 14 naar 16. De waarde daalde ook, van 162 tot 149 miljoen US Dollar. PSV zakte van plek 40 naar 45. De Eindhovense topclub zou nu 59 miljoen US Dollar waard zijn.
De Top 10
1. (1) FC Bayern München 896 860
2. (3) Real Madrid 768 621
3. (2) Manchester United 739 837
4. (4) FC Barcelona 622 572
5. (8) Manchester City 510 332
6. (6) Arsenal 505 410
7. (5) Chelsea 502 418
8. (7) Liverpool 469 361
9. (10) Borussia Dortmund 372 260
10. (24) Paris Saint-Germain 324 85
Het volledige overzicht is hier te bekijken.