Dat is de mening van Marcel Beerthuizen (van marketingbedrijf Bigplans) en Bob van Oosterhout (Triple Double) aan RTL Z. "Als je kijkt naar Feyenoord, dan heeft die club het al moeilijk om een hoofdsponsor voor 6 miljoen euro te vinden. Laat staan voor de 10 tot 12 miljoen euro die Ajax nu ontvangt van Aegon", aldus Beerthuizen.
Van Oosterhout: "Ik ben er heilig van overtuigd: Ajax vindt een nieuwe hoofdsponsor. De kans dat ze die niet vinden, is nul. Het gaat om het bedrag. Ik vraag me namelijk af of ze een hoofdsponsor van het kaliber Aegon vinden. Dat ligt natuurlijk aan het economisch klimaat, maar ook aan het feit dat Aegon jarenlang veel te veel heeft betaald voor het sponsorship. Een nieuwe sponsor moet maar weer net zoveel willen betalen, ik vraag me af of dit gaat lukken."
De nieuwe suikeroom gaat echter niet in Nederland gevonden worden, maar over de grenzen. Dit kan op twee manieren, betoogt Beerthuizen. "Aan de kant van de nieuwe economie. Denk hierbij aan Rusland of de Arabische wereld. Dan heb je het over de Gazprom en Etihads van deze wereld. De tweede, en voor mij meer realistische optie, is de markt van het gokken."
"Die gaat open in Nederland. Dus online aanbieders gaan op zoek naar bedrijven die ze kunnen sponsoren, om aan naamsbekendheid te bouwen in Nederland. Het is een ongelofelijk competitieve markt, waarin miljarden omgaan." Ajax heeft het geluk met haar historie. "Het merk Ajax is absoluut sterk, zowel in binnen- als buitenland. Het kan leunen op het succes van het verleden", aldus de marketingman van Bigplans.
Van Oosterhout vult hem aan. "Het merk Ajax is nog steeds sterk, dat klopt. Maar we moeten wel reëel blijven: clubs als Bayern München, Manchester United of Real Madrid, verdienen twee keer zoveel aan shirtsponsoring. Waarom? Ze hebben een veel grotere reikwijdte. Daar kan Ajax niet tegenop."
Beerthuizen heeft wel een tip. "Ik denk wel dat Ajax moet leren van het ongenoegen dat Aegon had. Dat ze zich echt gaan richten op wat de sponsor wil, dat hebben ze bij Aegon nog wel eens nagelaten. Als je er voor kiest om een hoofdsponsor aan te trekken, en daarvoor miljoenen krijgt overgemaakt, dan moet je je aan de spelregels houden." Aegon maakte afgelopen maand bekend in 2014 te stoppen als hoofdsponsor.