Daarmee wordt de Engelse Premier League van de eerste plek geduwd. Dat meldt International Marketing Reports. Het afgelopen seizoen leiddde de Engelse profdivisie nog met een bedrag van 128 miljoen euro. De Bundesliga moest het toen doen met 121 miljoen euro. Maar gemiddeld staan de Duitse clubs er beter voor, omdat zij met twee teams minder strijden op het hoogste niveau.
Een Duitse club krijgt gemiddeld 6,72 miljoen euro van haar shirtsponsoring. Een club uit de Premier League moet het omgerekend met 6,4 miljoen euro doen. "Kijkende naar de onderhandelingen en de details bestaat er in Duitsland veel meer interesse van bedrijven om op het shirt te willen", verklaart onderzoeksjournalist Simon Rines.
In Duitsland ontvangt FC Bayern München het meest. Deutsche Telekom betaalt 26,5 miljoen euro om een jaar lang op het shirt te staan. FC Augsburg staat onderaan. Componentenontwerpbedrijf AL-KO betaalt slechts een miljoen euro. Liefst twaalf clubs kunnen meer dan 4 miljoen euro per jaar bijschrijven.
In Engeland gaan de twee clubs uit Manchester aan kop. Beide incasseerden 22 miljoen euro voor hun naamgeving. Blackburn Rovers kreeg het afgelopen seizoen helemaal niets, omdat het een charitatieve partner steunde. Norwich City staat onderaan met 300.000 euro, dat Aviva betaalt. Slechts negen clubs incasseerden een bedrag van boven de vier miljoen. Elf meer dan drie miljoen.
Vergelijkbaar met andere landen ontvangen clubs in de Italiaanse Serie A 4 miljoen per jaar, de Eredivisie staat voor 2,1 miljoen gemiddeld in de boeken en de Franse Ligue1 voor 1,5 miljoen. Spanje is een bijzonder geval. BWin betaalt 21 miljoen euro voor de shirtsponsoring van Real Madrid, FC Barcelona krijgt 32 miljoen euro per jaar van de Qatar Foundation. Maar de andere achttien clubs bij elkaar moeten het doen met 9 miljoen euro, gemiddeld dus 500.000 euro per club.
"Het verschil in tv-deals is ook al enorm hoog tussen de twee clubs en de rest", rekende Rines voor. "De financiële onbalans zal alleen maar verder groeien. De Spaanse economie biedt ook weinig hoop op beter. Veel sponsors van de andere clubs zijn bovendien nationale bedrijven en die mogen komend jaar weer minder uitgeven."