Forbes hield rekening met de opbrengsten uit merchandising, sponsoring en televisierechten en de capaciteit en grootte van het stadion. Manchester United sloot dit seizoen lucratieve deals af met Aon, dat AIG vervangt als shirtsponsor, en Nike. Al zijn de roodhemden in waarde wel met twee procent achteruit gegaan. De recette-inkomsten in Old Trafford liggen wel op een historisch hoger niveau. Forbes bericht dat United de grootste supportersschare ter wereld heeft: 449 miljoen mensen dragen The Red Devils een warm hart toe. Met projecten als MUTV, waarop meer dan honderd miljoen mensen zijn geabonneerd, slaat United munt uit de populariteit.
Opvallend in de top twintig is dat vijftien clubs hun waarde zagen teruglopen. Eén club bleef gelijk. In de lijst staan liefst zeven Engelse clubs, waaronder Newcastle United, dat afgelopen seizoen degradeerde uit de Premier League en al zeker is van een terugkeer komende zomer. Met een daling van dertig procent zijn The Magpies wel de grootste zakker in het klassement. FC Barcelona, dat in 2009 zes hoofdprijzen won, is vier procent meer waard geworden en steeg in een jaar tijd van de zevende naar de vierde plaats. De Catalanen moeten het vooral op merchandisingvlak afleggen tegen de topclubs uit de Engelse competitie. Internazionale was overigens de grootste stijger. De club, die dinsdag nog met 3-1 van FC Barcelona, steeg met 12 procent in waarde.
Liverpool, Chelsea en AC Milan handhaven zich in de top tien, maar verliezen de aansluiting met de Big Five. Opvallend lid van dat eliteclubje is Bayern München, dat in Duitsland op eenzame hoogte staat. Op de lijst schitteren Nederlandse clubs door afwezigheid. Dat komt door de geringe inkomsten uit televisierechten alsmede de teleurstellende resultaten in de Europese bekertoernooien.
In vergelijking met andere sporten staat Manchester United overigens ook eerste. De meest waardevolle club in het Amerikaanse honkbar, de New York Yankees, kent een waarde van 1,2 miljard euro. Het succesvolste American Football Team, de Dallas Cowboys, 1,28 miljard euro.
Clubs met de hoogste markwaarde (bron: Forbes)
1. Manchester United 1,37 miljard euro
2. Real Madrid 990 miljoen euro
3. Arsenal 880 miljoen euro
4. FC Barcelona 750 miljoen euro
5. Bayern München 740,30 miljoen euro
6. Liverpool 614,67 miljoen euro
7. AC Milan 598,22 miljoen euro
8. Juventus 490,54 miljoen euro
9. Chelsea 483,06 miljoen euro
10. Internazionale 308,83 miljoen euro
11. Schalke 04 287,15 miljoen euro
12. Tottenham Hotspur 278,17 miljoen euro
13. Olympique Lyon 249,01 miljoen euro
14. Hamburger SV 246,02 miljoen euro
15. AS Roma 230,31 miljoen euro
16. Werder Bremen 204,98 miljoen euro
17. Olympique Marseille 195,92 miljoen euro
18. Borussia Dortmund 195,17 miljoen euro
19. Manchester City 192,93 miljoen euro
20. Newcastle United 148,06 miljoen euro