Holland Casino
Online gokken is in Nederland eindelijk gelegaliseerd en als gevolg daarvan zijn er direct een aantal grote deals gesloten. Sinds de invoering van de nieuwe gokwet zijn er tientallen online casinoss en websites zoals Casinoholland.live bijgekomen die informatie verschaffen over online gokken. Als onderdeel van deze nieuwe wetgeving mogen er ook clubs gesponsord worden door gokbedrijven. Zo sloot Holland Casino direct een contract af met de Eredivisie.
TOTO
Clubs mogen nu ook sponsor contracten afsluiten met gokbedrijven en dat gebeurde dan ook vrijwel meteen. Ajax en AZ kozen ervoor om met Unibet samen te gaan werken, maar veel andere teams deden dit met TOTO, dat gespecialiseerd is in sportweddenschappen. Hun logo is daarom te zien op de mouw van het shirt van veel bekende clubs, zoals PSV en Feyenoord.
Ajax en Ziggo
Het is geen geheim dat Ajax de grootste club is van Nederland, en bedrijven leggen dan ook flinke bedragen neer voor sponsoring. Hetzelfde geldt voor Ziggo. Deze aanbieder van televisie en internet diensten is inmiddels alweer jaren te zien op het shirt van de Amsterdammers, en daar betalen ze momenteel maar liefst negen miljoen euro per jaar voor. Ook met kledingsponsor adidas heeft Ajax een miljoenencontract en werkt het al lang samen.
PSV en Brainport Eindhoven
Bij PSV hebben ze gekozen voor een innovatieve manier van sponsoring. In plaats van dat er een bedrijf op het shirt staat en als hoofdsponsor fungeert, hebben meerdere bedrijven zich verenigt onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven. Dit zijn vrij grote namen, zoals onder andere Philips, ASML, Jumbo en VDL Groep. Op verschillende vlakken werken zij samen. PSV ontvangt in ruil daarvoor jaarlijks een bedrag van zevenenhalf miljoen euro. Daarbij heeft het contract, in tegenstelling tot bij veel andere partijen, een onbepaalde looptijd. Voorlopig zit het bij de Eindhovenaren dus wel goed met de sponsoring.
AZ en AFAS
AZ doet het al jarenlang heel erg goed in de Eredivisie. Ondanks dat het geen traditionele topclub is, weten zij zich continu tussen de top drie te nestelen en komt de ene na de andere goede speler voort uit de jeugdopleiding. Hartstikke interessant dus voor sponsoren, en vandaar dat ze vaak goede overeenkomsten weten af te sluiten. Zo draagt het stadion de naam van hoofdsponsor AFAS en is dit ook op het shirt te zien. Daar krijgt de ploeg uit Alkmaar per jaar twee miljoen euro voor.
Feyenoord en Droomparken
Iedereen weet dat Feyenoord een ontzettend grote club is en dat maakt het interessant qua marketing. Ondanks dat er al jaren geruchten gaande zijn over overnames en een nieuw stadion, duurt het lang voordat er op dit vlak echt iets naar buiten komt. Toch gaat het wel goed, want dit seizoen doen de Rotterdammers het meer dan prima in Europese wedstrijden, en zijn ze opgeleefd onder de nieuwe trainer Arne Slot. Hun hoofdsponsor is sinds vorig jaar Droomparken. Het bedrijf met de vele vakantieparken maakt hiervoor ieder jaar drie miljoen euro naar Feyenoord over.
FC Utrecht en T-Mobile
Al jaren wil FC Utrecht graag de traditionele top drie aanvallen. Dat lukt nog niet helemaal, maar de ambitie van de club is wel op verschillende vlakken terug te zien. Zo hebben ze een eigenaar die veel investeert en worden de sponsordeals ook steeds lucratiever. Momenteel is telecombedrijf T-Mobile de hoofdsponsor voor een bedrag van 1,6 miljoen per jaar. Op dit vlak kunnen ze de aansluiting met de top dus al aardig vinden.
Heracles Almelo en Asito
Dit is misschien een club die niet veel mensen hier zullen verwachten, maar qua sponsorcontracten doet Heracles Almelo mee met de subtop. Het heeft een lucratief contact met schoonmaakbedrijf Asito waar het ieder jaar 1,1 miljoen euro voor opstrijkt. Op dit vlak doet de club uit Almelo het dus erg goed. Bovendien heeft het contract een opvallend lange looptijd, namelijk tot medio 2029.