Al Rihla betekent ‘de reis’ in het Arabisch, iets wat de wedstrijdbal letterlijk gaat doen: de lancering van de officiële bal in Qatar op 30 maart markeert het begin van Al Rihla’s reis naar tien steden over de hele wereld. In deze steden ontplooit adidas een reeks initiatieven gericht op het verbeteren van toegankelijkheid en gelijkheid in de sport. Zo maakt adidas het mogelijk dat het Saoudi-Arabische vrouwelijke voetbalteam Challenge F.C. een speciaal veld krijgt waarop zij hun trainingen kunnen afwerken, waar zij nu nog zonder permanente trainingsfaciliteiten zitten.
“Sport is voor en van iedereen. adidas zet zich op dagelijkse basis in om de toegang tot en gelijkheid in het voetbal te vergroten. Al Rihla is onderdeel van deze missie, met een reis rondom de wereld. In steden als Riyad, Dubai, Tokio, Mexico City en New York ondersteunen we lokale gemeenschappen met activaties gericht op het creëren van een blijvende positieve impact”, aldus Nick Craggs, General Manager Football van adidas.
Al Rihla is ook de eerste WK-bal in de 92-jarige geschiedenis van het toernooi die direct bijdraagt aan het inzamelen van fondsen om levens over de hele wereld positief te beïnvloeden. 1% van de netto-omzet van Al Rihla gaat namelijk naar Common Goal, een collectief fonds waar spelers, trainers en organisaties een deel van hun inkomsten aan afstaan. Common Goal investeert deze opbrengsten in maatschappelijke organisaties die de kracht van voetbal gebruiken om achtergestelde gemeenschappen een betere en inclusievere toekomst te bieden.
Verkrijgbaarheid
De FIFA WK 2022-bal is vanaf 30 maart online verkrijgbaar en in geselecteerde adidas-winkels tot 12 april voor een adviesprijs van €140.