Bookmakers als shirtsponsor
Naast dat er sponsordeals zijn gesloten, staan er vanaf aankomend seizoen voor het eerst bookmakers op de wedstrijdshirts van Eredivisie- en Eerste Divisie-clubs. Dat is sinds 2021 mogelijk omdat deze online casino's in nederland legaal zijn gemaakt door de overheid. AZ speelt aankomend seizoen bijvoorbeeld met Kansino (voormalig Batavia Casino) op het shirt en Volendam pronkt met BetCity. Een keuze die niet bij iedereen in het goede keelgat schiet. Zo vindt de ChristenUnie dat de shirtsponsoring van AZ moreel verwerpelijk is en heeft het zelfs protest aangetekend.
In Engeland heel normaal
Het is niet voor het eerst dat voetbalteams met bookmakers op het shirt spelen. In het buitenland staan dit soort bedrijven al jaren op de shirts. Vooral in Engeland is het razend populair. Bijna de helft van de clubs uit de Premier League spelen met een gokbedrijf op het shirt. Vaak zijn dit bedrijven die we in Nederland niet eens kennen. Denk bijvoorbeeld aan ManbetX (Wolverhampton) en BetWay (West Ham United). Deze bedrijven betalen tot wel tien miljoen euro per jaar in ruil voor de zichtbaarheid op het shirt.
Op deze manier worden de bureaus steeds zichtbaarder voor de doelgroep. Het is dus logisch dat het aantal gebruikers explosief toeneemt. Voor de voetballiefhebber is het gemakkelijk om snel een betje te zetten op een Eredivisiewedstrijd. Dit geeft de wedstrijd overigens net een beetje extra spanning. De verleiding om iets in te zetten is dus groot en wordt met deze zichtbaarheid en de reclames op TV alleen maar groter.
Geen bn'ers meer in reclames van bookmakers
Vandaar dat de overheid toch iets terugkrabbelt. Zo werd vorige week nog bepaald dat er geen bekende Nederlanders meer zichtbaar mogen zijn in reclames van bookmakers. Waar we voorheen Wesley Sneijder, Wilfred Genee en Royston Drenthe als 'Koning TOTO' zagen en glunderend keken hoe Andy van der Meijde een 'transfertje' had gemaakt naar BetCity, is dat vanaf heden dus verboden. Dit moet de verleiding om in te zetten op voetbalwedstrijden verminderen. Of dat ook daadwerkelijk gaat werken, is nog maar de vraag. De bookmakers bulken van het geld en vinden hoogstwaarschijnlijk wel een andere manier om onder hun doelgroep onder de aandacht te komen. Bijvoorbeeld door grootschalig op de shirts van diverse clubs in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie te pronken.