Geen enkele club ter wereld haalt zo’n groot deel van zijn inkomsten uit shirtverkoop. Het grote brein achter dit succes is de Duitse ontwerpstudio Bureau Borsche. Juist, Duitsers brachten mode naar Italië. Voor de nieuwe ELF Voetbal shirtspecial spraken we oprichter Mirko Borsche om erachter te komen hoe een kleine club uit Italië dankzij voetbalshirts naam wist te maken in de voetbal- én de modewereld. De Special is via deze link te bestellen.
De opdracht voor Bureau Borsche was helder: meer geld verdienen voor de club, want meer geld resulteert in betere spelers op het veld. Daarvoor moest Venezia FC het roer omgooien. “Het was belangrijk om niet alleen onze kleine achterban te voorzien, maar ook de aandacht vanuit heel Europa te krijgen”, zegt Mirko Borsche, eigenaar van Bureau Borsche. “Populaire en goed verkochte shirts brengen meer op dan een goede sponsor in het laatje brengt. Toen we begonnen met de designs voor Venezia FC was er nog geen enkele club die zijn shirt als ‘fashionitem’ presenteerde. Daarom dachten we: als we een fotomodel in ons shirt laten poseren, kunnen we ook de modewereld bereiken en onze doelgroep vergroten. We wisten immers dat iemand die geen fan is van Venezia FC niet zomaar ons shirt zou kopen.”
Het focussen op niet alleen de eigen fans, maar een breder publiek, bleek goud waard. Met alleen het thuisshirt verdient Venezia dankzij Borsche vier miljoen euro per jaar. Liefst 98 procent van de verkochte shirts vond zijn weg naar klanten buiten Italië. “Het was belangrijk om een item te ontwerpen dat fans, toeristen, jonge mensen én oude mensen kunnen kopen. Het hoefde niet fancy te zijn: we wilden het klassiek houden. Ook vonden we het belangrijk om een shirt te ontwerpen dat je niet alleen kunt dragen op het voetbalveld, maar ook bijvoorbeeld naar je werk, met een spijkerbroek eronder.”
Unieke shirts
De aandacht die Borsche besteedde aan het ontwerpproces van Venezia-shirts, mist Mirko Borsche bij veel ontwerpers van voetbalshirts. De shirts van Venezia FC zitten vol details. “Veel teams spelen in de standaardshirts van Nike en adidas. Het clublogo wordt erop geplakt en met een paar simpele details vragen ze er makkelijk 120 euro voor. Dat is niet uit te leggen aan fans. Het zijn dezelfde shirts, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Fans raken blut door al die shirts. Dan komt er weer een special edition voor dit en dan weer een retroshirt voor dat. Clubs moeten nadenken om shirts met waarde te maken. Als je geld wil verdienen aan je fans, moet je wel kwaliteit leveren.”
Het volledige interview met Mirko Borsche is te lezen in de Shirtspecial van ELF Voetbal. In het extra dikke nummer ook interviews met Wim Kieft, shirtverzamelaar en oud-Ajax perschef David Endt en met de levende Feyenoord-iconen Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. We maakten een overzicht van de elf duurste voetbalshirts ter wereld, een overzicht van de meest bijzondere shirtsponsors en spraken drie oud-profvoetballers die één keer het Oranje-shirt droegen. Een verhaal over Vintage Koning Héctor Bellerín, over modekoning en keeper Jorge Campos en de Braziliaanse club waarvan Real Madrid haar witte shirt overnam. En nog veel meer!
De extra dikke ELF Voetbal Shirtspecial valt bij de abonnees automatisch in de brievenbus. De editie is ook verkrijgbaar bij de vertrouwde supermarkten, bekende (kantoor)boekhandels en op reislocaties als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. De editie is ook online te bestellen. Via deze link in een handomdraai gebeurd. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch op de deurmat. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit. Veel leesplezier!