Laatste nieuws
21.45‘José Mourinho staat voor nieuwe samenwerking met man ‘die hem de meeste pijn’ deed’
21.40LIVE TRANSFERS: oud-RKC-spits naar Monaco, oud-Twente-spitts kan naar Europese top
21.32Everton hoopt te stunten en mikt op voormalig United-trainer als nieuwe coach
21.27'Topclubs in de rij voor Serie A-sterspeler: PSG praat over deal van 80 miljoen'
21.24Clubloze Bakboord duikt een heel stuk westelijker op en tekent in Ierland
21.10Spaanse bond maakt einde aan Barça-soap en schrijft veelbesproken duo weer in
21.06Feyenoord-baas Te Kloese houdt transferkruit droog: 'Er is weinig concreets'
21.05'City dichtbij wintertransfer: bod van 80 miljoen en persoonlijk akkoord op tafel'
21.03De Jong krijgt steun na lading kritiek: 'Je bent hem beetje aan het wegpesten'
21.00Sydney van Hooijdonk terug bij NAC, tekent voor anderhalf jaar
20.51'Everton mikt op sensationele terugkeer van clublegende Moyes'
20.44'Cruciale middenvelder lijkt op tijd fit voor duel van Feyenoord met Bayern'
20.42'Man City gaat tachtig miljoen betalen voor Bundesliga-sensatie'
20.35Hevige sneeuwval gooit roet in het eten: KKD-kraker officieel afgelast
20.35FC Utrecht maakt terugkeer Haller definitief: 'Dankbaar dat het is gelukt'
20.30Ronald de Boer: 'Ik vind mijn huidige leven heerlijk'
20.30'Ajax dichtbij eerste wintervertrek: Fortaleza nadert akkoord over huurdeal'
20.10Van Hooijdonk keert terug in Breda: 'Echt een hongerig gevoel'
20.10'Ajax-talent 'geen serieuze optie' voor FC Twente, Tukkers willen 'eigen spelers''
19.50Go Ahead neemt afscheid na veroordeling: 'Als een speler echt niet wil blijven...'
19.45Eindstand Bundesliga-wedstrijd na een maand veranderd van 1-1 naar 0-2
19.42'Van Wonderen krijgt beschikking over oud Liverpool-doelman'
19.30Praat mee op VP: Real Madrid - Real Mallorca
19.29KNVB zet Winter in het zonnetje met onderscheiding
19.25Volgende terugkeer in Eredivisie: NAC legt Van Hooijdonk transfervrij vast
19.12'PSV na 'stevige' onderhandelingen akkoord over nieuw contract Bosz-verrassing'
19.09KKD-duel tussen Roda en Cambuur dag voor aanvang al afgelast
18.42Man Utd verbindt één van de schaarse lichtpuntjes tot 2030 aan de club
18.38Bochum wint achter groene tafel: reglementaire zege na aansteker op hoofd keeper
18.35Update Te Kloese: 'Geen geheim dat er interesse is, hoe vangen we dat op?'
18.30Van Hooijdonk volgt zijn hart en tekent transfervrij bij NAC
18.30AZ-spits Parrott verklaart goede vorm: 'Dan zet je te veel druk op jezelf'
18.15Te Kloese geeft update inzake transferperiode Feyenoord
18.05Ontslag nummer zeven in Premier League: Everton op zoek naar nieuwe manager
17.45Luton en succescoach gaan met mooie woorden uit elkaar
Resultaten x
binnenland

Hoe Venezia FC voetbal en mode combineerde tot een wereldwijd succes

Een voetbalshirt is allang niet meer alleen een handig middel om spelers van verschillende teams uit elkaar te houden. Voor voetbalclubs vormen shirts een cruciaal verdienmodel. Daar weet Venezia FC alles van. De club werd in de zomer van 2022 in een nieuw jasje gestoken. Het nieuwe logo en vooral de stijlvolle tenues zorgden voor een sensatie. De modieuze shirts gingen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank.

Vandaag om 10:00 door Cas Witvliet

Geen enkele club ter wereld haalt zo’n groot deel van zijn inkomsten uit shirtverkoop. Het grote brein achter dit succes is de Duitse ontwerpstudio Bureau Borsche. Juist, Duitsers brachten mode naar Italië. Voor de nieuwe ELF Voetbal shirtspecial spraken we oprichter Mirko Borsche om erachter te komen hoe een kleine club uit Italië dankzij voetbalshirts naam wist te maken in de voetbal- én de modewereld. De Special is via deze link te bestellen.

De opdracht voor Bureau Borsche was helder: meer geld verdienen voor de club, want meer geld resulteert in betere spelers op het veld. Daarvoor moest Venezia FC het roer omgooien. “Het was belangrijk om niet alleen onze kleine achterban te voorzien, maar ook de aandacht vanuit heel Europa te krijgen”, zegt Mirko Borsche, eigenaar van Bureau Borsche. “Populaire en goed verkochte shirts brengen meer op dan een goede sponsor in het laatje brengt. Toen we begonnen met de designs voor Venezia FC was er nog geen enkele club die zijn shirt als ‘fashionitem’ presenteerde. Daarom dachten we: als we een fotomodel in ons shirt laten poseren, kunnen we ook de modewereld bereiken en onze doelgroep vergroten. We wisten immers dat iemand die geen fan is van Venezia FC niet zomaar ons shirt zou kopen.” 

Het focussen op niet alleen de eigen fans, maar een breder publiek, bleek goud waard. Met alleen het thuisshirt verdient Venezia dankzij Borsche vier miljoen euro per jaar. Liefst 98 procent van de verkochte shirts vond zijn weg naar klanten buiten Italië. “Het was belangrijk om een item te ontwerpen dat fans, toeristen, jonge mensen én oude mensen kunnen kopen. Het hoefde niet fancy te zijn: we wilden het klassiek houden. Ook vonden we het belangrijk om een shirt te ontwerpen dat je niet alleen kunt dragen op het voetbalveld, maar ook bijvoorbeeld naar je werk, met een spijkerbroek eronder.”

Unieke shirts

De aandacht die Borsche besteedde aan het ontwerpproces van Venezia-shirts, mist Mirko Borsche bij veel ontwerpers van voetbalshirts. De shirts van Venezia FC zitten vol details. “Veel teams spelen in de standaardshirts van Nike en adidas. Het clublogo wordt erop geplakt en met een paar simpele details vragen ze er makkelijk 120 euro voor. Dat is niet uit te leggen aan fans. Het zijn dezelfde shirts, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Fans raken blut door al die shirts. Dan komt er weer een special edition voor dit en dan weer een retroshirt voor dat. Clubs moeten nadenken om shirts met waarde te maken. Als je geld wil verdienen aan je fans, moet je wel kwaliteit leveren.”

Het volledige interview met Mirko Borsche is te lezen in de Shirtspecial van ELF Voetbal. In het extra dikke nummer ook interviews met Wim Kieft, shirtverzamelaar en oud-Ajax perschef David Endt en met de levende Feyenoord-iconen Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. We maakten een overzicht van de elf duurste voetbalshirts ter wereld, een overzicht van de meest bijzondere shirtsponsors en spraken drie oud-profvoetballers die één keer het Oranje-shirt droegen. Een verhaal over Vintage Koning Héctor Bellerín, over modekoning en keeper Jorge Campos en de Braziliaanse club waarvan Real Madrid haar witte shirt overnam. En nog veel meer!

De extra dikke ELF Voetbal Shirtspecial valt bij de abonnees automatisch in de brievenbus. De editie is ook verkrijgbaar bij de vertrouwde supermarkten, bekende (kantoor)boekhandels en op reislocaties als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. De editie is ook online te bestellen. Via deze link in een handomdraai gebeurd. Een abonnement nemen, is helemaal gemakkelijk. Elke editie automatisch op de deurmat. Via deze link zo afgesloten. Zoek je welkomstgeschenk uit. Veel leesplezier!




Aanmelden
transfergeruchten Laatste: Donyell Malen staat voor stap naar de Premier League
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met... John Guidetti?
superelf Laatste: Superelf Kees Kwakman, Volendamse karaktervoetballer
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
avonturiers Laatste: Freek Schipper mag zich een Chinese local noemen: “Fans riepen telkens ‘hipet’, bleek dat mijn Chinese naam”
kleedkamerhumor Laatste: Etienne Vaessen, grappenmaker bij RKC Waalwijk: "Je ziet het bijvoorbeeld aan de grijns op m’n gezicht"
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.