Dat dit geen specifiek Nederlands, maar een internationaal probleem is, werd me duidelijk toen ik onlangs een rapport onder ogen kreeg dat werd samengesteld in opdracht van de Premier League.
Nu weet ik wel dat economen zich als beroepsgroep de afgelopen jaren zo belachelijk gedragen hebben, dat het vak economie zo langzamerhand niet meer heel erg serieus hoeft te worden genomen. Voor ieder probleem zijn er groepen economen te vinden die zeggen dat 'Oplossing A' de enige is. En tegelijkertijd een even grote groep die zweren dat juist 'Oplossing B' de reddende is. Enig probleem: 'Oplossing A' en 'Oplossing B' propageren precies het tegenovergestelde. En kunnen beide dus nooit juist zijn.
Toch kan ik in dit geval aardig mee gaan met de bevindingen van het "sports & sponsorship insight team" van de BDRC Continental agency. Die hebben namelijk berekend dat clubs - door de toegangsprijzen van wedstrijden zeer hoog te houden - juist geld VERLIEZEN.
Dat komt omdat fans als ze naar wedstrijden gaan niet alleen kaartjes kopen, maar in het stadion vaak ook eten, drinken en (maar dat vooral in Engeland) peperdure programmabladen en andere souvenirs kopen. Wat het "insight team" nu gedaan heeft, is om de gemiste inkomsten van niet verkochte tickets af te zetten tegen het extra geld dat clubs verdienen door hun kaartjes zo duur mogelijk te maken.
En wat blijkt nu: bij een club als Aston Villa laten ze PER WEDSTRIJD een bedrag van maar liefst £366,261 liggen. De club uit Birmingham verliest dus een kleine acht miljoen euro per seizoen omdat de toegangsprijzen te hoog zijn. Villa is met dat bedrag koploper in Engeland, maar wordt op de voet gevolgd door Sunderland (€ 7 miljoen) en Wigan Athletic (ruim € 4,5 miljoen).
Opmerkelijk genoeg zijn de uitkomsten van dit onderzoek het eerste tastbare resultaat van het besluit dat de Premier League enige tijd geleden genomen heeft om zich ook te onderwerpen aan de door de UEFA vastgestelde regels van het 'Financial Fair Play-plan'. Premier League clubs moeten gaan aantonen hoe ze deze 'gemiste inkomsten' gaan omzetten in 'daadwerkelijk geld'. Mark Long, één van de directeuren van BDRC zegt het zo: "De nieuwe regels gaan gelden vanaf het komende seizoen. Clubs moeten zich realiseren dat - als ze er in slagen om per speeldag meer te verdienen - dit niet alleen helpt om de spelerssalarissen te betalen, maar ook dat uitverkochte stadions een directe invloed hebben op de kwaliteit van het spel".
Hij voegt er overigens wel aan toe, dat dit niet alleen kan gebeuren als clubs de prijs van kaartjes verlagen. "Clubs moeten zich niet alleen richten op nieuwe fans, maar ook meer gaan doen om bestaande fans tevreden te houden. En ook kan er nog heel wat verbeterd worden aan de cateringmogelijkheden binnen de stadions. Vaste regels zijn daar niet voor; iedere club is uniek. Maar als clubs heel goed kijken naar wat hun mogelijkheden zijn, dan kunnen ze - met lagere toegangsprijzen en meer fans - onder aan de streep veel meer verdienen."
Eigenlijk klinkt het me allemaal erg logisch in de oren wat Mark Long zegt en wat zijn organisatie schrijft. Maar zekerheid biedt dat natuurlijk niet. Mogelijk vraagt volgende week een andere expert de aandacht met een bewering dat clubs hun toegangsprijzen het beste kunnen gaan verdubbelen om meer te gaan verdienen. Omdat het niet uitmaakt omdat "suffe voetbalfans" toch wel naar stadions komen om hun helden aan het werk te zien.
Als dat gebeur,t ga ik dat overigens negeren. Het wordt immers tijd dat het 'gezonde verstand' weer eens gaat regeren. In de voetballerij. En ook daarbuiten trouwens.
Jan Hermen de Bruijn
Hoofdredacteur ELF Voetbal
Twitter: @DeBruijnELF
PS: In mijn laatste column deed ik een prognose met daarin een voorspelling van uitslagen voor de rest van de competitie. In het eerste weekend bleek ik er al in twee van de vier gevallen helemaal naast te zitten. Gezien de onvoorspelbaarheid van de Nederlandse Eredivisie zo'n gek resultaat nog niet.
Overigens: als ik die column vandaag zou hebben gemaakt, dan had ik voorspeld dat Ajax kampioen wordt. Maar dat kan volgende week al weer helemaal anders zijn.